Wednesday, December 28, 2005

 

Vysvětlení evaluace


Komentář k článku o evaluaci

Pro ty, kteří si nejsou jisti, co to ta evaluace je, jsem se rozhodl o tom něco napsat na vysvětlenou.

Když jsem pracoval jako profesor ekonomie na ERAU, Embry-Riddle Aeronautical University, Florida, byl jsem neustále ohodnocován, tedy evaluován.

Protože program této civilní univerzity cílil na americké vojáky umístěné v Německu, byl celý systém poněkud neobvyklý: učilo se jen večer, když měli vojáci-studenti po práci, americká armáda je zaměstnavatel a vojáci jsou zaměstnanci a po práci mohou chodit do školy. V Americe je zvykem vybírat školné a americká armáda jako dobrý zaměstnavatel poskytuje příspěvky na školné , a to dle vlastních finančních prostředků a dle prospěchu studentů.

Jedna třída, např. Microeconomics, trvala 8 týdnů, týdně dva dny, třeba pondělí a čtvrtek, po třech hodinách, celkem tedy 48 hodin. Těchto 48 hodin muselo stačit na výklad testování a i evaluaci.

Sekretářce jsem musel nahlásit, kdy budu zadávat závěrečný test, a ona přišla do třídy, vyřídila si se studenty své věci, pak jsem já musel fyzicky třídu opustit, šel jsme na chodbu, a sekretářka v této době zadala studentům formuláře s otázkami týkajícími se kvality výuky, tedy na kantora, na knihu, na knihovnu atp. Tyto otázky byly zpracovány jako marketingový dotazník, pětistupňové odpovědi: velmi dobře, dobře, průměrně, špatně a velmi špatně.

Když studenti dotazníky vyplnili, sekretářka je sebrala a odeslala na Floridu na další počítačové zpracování. Studenti totiž odpovědi nemuseli vypisovat, nýbrž jenom udělat křížek do malého čtverečku u dané odpovědi, jako když vyplňujete sázenku. Takto vyplněné formuláře dokázal přečíst počítač.

Muselo to být takto uděláno, protože tato univerzity učila v několika desítkách států po celém světě, a vedení školy potřebovalo informace o tom, kde jaký kantor jak učí, jak je kvalitní knihovna atp. Na základě takovýchto informací se pak vedení školy pragmaticky rozhodovalo o dalších krocích při organizaci výuky po celém světě.

Je tedy zřejmé, že evaluace je výborná věc, pakliže se nedělá jen naoko, ale pokud se výsledky použijí pro zlepšení výkonu školy. Aby se vedení mohlo správně rozhodnout, musí mít pro rozhodování informace, a ty dostane pomocí evaluace.tedy ohodnocení výkonu.

Podobné dotazníky můžete občas vidět v některých turistických zařízeních či na dálničních motorestech v Německu a možná i u nás. V takovém případě je na stole malý dotazník s prosbou o vyplnění, otázky se týkají obsluhy, čistoty, chuti jídla a výběru atp. Dle odpovědí pak management může provést kroky k nápravě či zlepšení služeb. A to samé lze dělat ve školství, protože školství je ve své podstatě služba, service, kde se někdo stará o vědomosti svěřených dětí či o vědomosti dospělých. A jakákoliv služba má nějakou kvalitu a tu lze měřit právě takovou to evaluací, ohodnocením, pomocí dotazníků.

Mimochodem, na internetu lze najít takovéto formuláře již s otázkami, ale pouze v angličtině, je to přece jenom americký výmysl, a proto v angličtině. A chce-li někdo pochopit evaluaci, musí jít to angličtiny.

Slovo value znamená v angličtině cena, hodnota, např. VAT je zkratka pro VALUE ADDED TAX, což je DPH, daň z přidané hodnoty. Z toho tedy evaluace bude ocenění, ohodnocení.

Ještě jeden krátký příklad, který by mohl být velice známý z vojenských akčních filmů. Letci mají před akcí tzv. briefing, informační sezení, kde dostanou úkol, po provedení úkolu se opět sejdou a jejich výkon je ohodnocen, evaluován. Čili nic divného.

A ještě jeden příklad, kdy se evaluace běžně dělá neb je potřebná. Při řízení podniku, vždy je třeba porovnávat plán se skutečným stavem výroby, prodeje atp. Toto porovnávání je právě evaluace daného stavu oproti chtěnému, plánovanému stavu. Najde-li se odchylka, musí vedení podniku reagovat tak, aby mohlo dosáhnout stanovených cílů.

No a teď už by mělo být ale fakt jasné , co to je evaluace

Comments: Post a Comment



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?