Friday, January 27, 2006

 

Memetika a myšlení v Čechách

Češi, Telekom a myšlení

Dnes mne zavolal člověk z českého Telekomu a dotazem, jestli využívám pevnou linku i na internet. Poněkud mne to zarazilo, protože mám internet od Telekomu po pevné lince, a tak jsme se toho člověka zeptal, kde sedí. Byl tak překvapen, že řekl, že u počítače. Tak jsem se ho zeptal, jak je možné, že nemá databanku internetových připojení vlastních zákazníků. Jeho odpověď byla typicky česká, ten člověk úplně vážně tvrdil, že by to bylo moc pracné, kdyby musel porovnávat dvě databanky na monitoru, že je pro něj mnohem lepší zavolat a zeptat se.

To je docela zvláštní výmluva asi tak na úrovni učňů, protože dnes i velmi jednoduchý program dokáže porovnat dvě databanky údajů a vyhledat jenom ty údaje , které se liší či naopak ty, které jsou shodné. Tedy takový program dokáže velmi rychle a lehce porovnat databanku zákazníků, kteří mají pevnou linku se druhou databankou, ve které jsou zaneseni zákazníci používající internet přes pevnou linku a jako výsledek, dle potřeby, dokáže vyprodukovat sestavu, kde jsou všichni ti zákazníci, kteří mají pevnou linku, ale nemají internet přes tuto pevnou linku. Těm má pak smysl zavolat a brutálním marketingovým přesvědčováním jim tuto službu vnutit.

Pochopitelně nemá smysl nechat toto porovnávání dělat člověka a ještě ho nechat toto zjišťování dat provádět pomocí časově náročného telefonování. To je absolutní katastrofa z hlediska efektivity a ekonomičnosti počínání, ale v Čechách je zcela zřejmě úplně jedno, jak se co dělá a kolik to stojí, protože si ty peníze, které nesmyslně vyplácáme, zase někde jinde nakrademe, jako za komoušů, když platilo pořekadlo, kdo nekrade denně aspoň hodinu, okrádá svou rodinu. Mám pocit, že naprostá většina lidí se zde tímto pořekadlem řídí. A nejenom lidí, ale i podniků, tedy opět lidí, zaměstnaných v těchto podnicích, třeba právě u českého Telekomu.

Tento prapodivný způsob myšlení je tady tak zakořeněn, že se člověk vlastně musí divit, že to tu vůbec nějak funguje. Kdyby Česko byla firma, už by musela být v konkurzu pro prvotní platební neschopnost. Tento případ se týká sice jen přímo Telekomu, nicméně mi mé zkušenosti říkají, že toto je normální standardní český postup, jak v praxi zmrvit dobrou myšlenku okopírovanou v zahraničí.

Toto mrvení dobrých myšlenek je jedním z aspektů předávání informací mezi různě vyvinutými společnostmi a je perfektně znázorněno i graficky modelem Axelroda, na který jsem již na tomto foru udělal odkaz.

Prostě příslušníci méně vyvinutého národa si neví rady s myšlenkami, které vznikly v národě více vyvinutém, a přizpůsobují si tyto myšlenky své myšlenkové úrovni, a protože ta je nižší, jasně „mrví“ tyto myšlenky. Bohužel to tak je a bohužel se s tím nedá vůbec nic dělat. A to je i osud myšlenek v Čechách.

Comments: Post a Comment



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?